Tuesday, May 10, 2011

Islam Boleh Diterjemah Dgn Akal...(Allah)

Kisah 3

Di sebuah kg di persisiran pantai di utara tanah air, seorang mualaf(Abdullah) duduk termenung memandag ke laut yang luas terbentang. Hatinya runsing, mukanya gelisah. Seorang ustaz muda yg se dari tadi memandang mualaf tersebut, dpt merasa kn bahawa dia mgkin mempunya masalah, lalu dia menghampiri mualaf berkenaan...

Ustaz: Assalammualaikum saudara

Abdullah: Waalaikumussalam ustaz :)

Ustaz: Saudara buat apa ni? Termenung je dari tadi..

Abdullah: Entahlah ustaz, saya rasa bersalah kalau nk cerite, ianya berkaitan agama

Ustaz: Abdullah, cuba kamu beritahu saya, kamu saudara baru kami, menjadi tanggungjawab saya membantu kamu...InsyALLAH....

Abdullah: Baiklah ustaz. Begini ustaz, saya ni yakin yg ALLAH itu wujud, tapi saya perlukan sesuatu yang menambah kepercayaan saya ttg kewujudan ALLAH ini ya ustaz, sbb sy xnmpak mana ALLAH :( . Jgn slh faham ustaz, saya percaya ALLAH, cuma...

Ustaz(memotong percakapan Abdullah): Sejukkan petang2 ni, kuat anginnya.

Abdullah: Er, btul tu ustaz, tp saya soalan saya xhbis lg...

Ustaz: Abdullah. kamu rasa x angin yg bertiup ke muka kita sekarang??

Abdullah: Rasa ustaz, kenapa?

Ustaz: Kamu percaya adanya angin?

Abdullah: Percaya.

Ustaz: Kenapa kamu percaya? Kamu xnampak angin kan??

Abdullah: X ustaz, tp sy dpt rasa angin tu ada ustaz, lgpun sy nmpk pertunjuk adanya angin dkt daun2 pkok kelapa yg ditiup angin itu ustaz.

Ustaz: Abdullah, begitu jugalah dgn perihal ALLAH s.w.t. Kamu lihat laut yang terbentang luas ini, mampukah manusia membinanya? Lihat tubuh badan kamu yang sempurna, adakah kamu yang ciptakan sendiri? Kita sebagai seorang ISLAM ya Abdullah, perlulah percaya dgn sepenuh hati kita bahawa ALLAH itu ada, ALLAH sentiasa melihat dan mengetahui apa yg kita lakukan, dgn itu, kita dpt merasakan diri kita lebih dekat dgn ALLAH s.w.t. Bukti yg dpt dilihat pula Abdullah, kamu dalamilah Al-Quran, mukjizat teragung Nabi kita, Muhammad S.A.W. Di dalamnya banyak bukti2 yg dpt meyakinkan hati kita bahawa ALLAH itu wujud, dan ISLAM adalah agama yg benar Abdullah. Jika kamu mahu, saya blh mengajar kamu ttg ilmu Al-Quran saudara Abdullah.

Abdullah(berlinangan air mata): Ustaz, terima kasih byk2 ustaz, dgn penerangan ustaz tadi, lega hati saya ustaz, baru bertambah kepercayaan saya yg ALLAH itu wujud. Ye, saya sudi belajar Al-Quran dgn ustaz. Terima kasih ustaz kerana membantu mualaf seperti saya ini.

Ustaz: Sama2 Abdullah, itu sudah menjadi tanggungjawab kami membantu saudara2 baru dalam agama ISLAM wahai Abdullah

:)

2 comments: